Wednesday, December 17, 2008

Mis siis Heidy Tammega tegelikult juhtus?

Mul oli sel suvel õnn teha pikk intervjuu aegumatu ja unustamatu laulja Heidy Tammega. Paraku võib tuul puhuda täna lõunast, homme aga põhjast. Praegu on põhjatuule aeg ning Heidy Tamme ilmutab rahulolematust juba ilmunud raamatuga.
Kahju, sest kõik võinuks olla teisiti, kui... Aga see "kui" pole enam minu rida. Sest mina ei andnud raamatut välja, küll aga kirjutasin alla lepingule, et olen kohustatud selleks ja selleks ajaks käsikirja üle andma. Ning siis, kui asi teravaks läks, ei saanud ma lihtsalt kõrvale astuda ning öelda: "Mina enam ei kirjuta!"
Koostöö oli selle hetkeni läinud mõnusalt. Tutvusime, istusime mõne korra koos kohvikulaua taga, siis aga Tamme lahkes kodus. Jõime teed, sõime lauljatari ostetud kooki. Tema rääkis, mina aga krõbistasin räägitu paberile, peatudes vaid pliiatsi teritamiseks.
Ühel päeval helistasin ma taas lauljatarile, et leppida kokku uue kohtumise aeg. Kõik oli aga muutunud minust sõltumatutel asjaoludel. Saime küll veel kokku, aga ei rääkinud enam Heidy Tamme elust, vaid sellest, miks ta soovib sellest raamatust eemalduda. Otsisime kompromisse, aga ei suutnud neid leida. Tamme valmistus oma juubeli- ja tänukontsertideks, kirjastajat aga kannustas lähenev majandussurutis.
Selles seisus jõudsid Heidy Tamme ja kirjastaja teatavale kompromissile, mille asjaolud pole mulle küll teada. Selle kohta saadud kaudne info aga võimaldas mul käsikirjaga edasi minna. Peaaegu valmis tekst liikus ka läbi teiste kirjastajate käte, kes mulle teada olevalt andsid sellele pigem positiivse hinnangu.
Vahepeal tekkis ka võimalus, et Sirje Vullo astub kirjastamisest hoopis kõrvale, võimaldades projektil nii jõuda rahumeelse lahenduseni. Paraku ei võimaldanud ajapuudus pr Tammel ka ILO Kirjastuse varianti kaaluda. Seda teades võttis kirjastaja vastu otsuse raamat avaldada.
Püüdes head suhet siiski veel päästa, viisin käsikirja tutvumiseks Heidy Tammele, kes oli jätkuvalt huvitatud sellest, et raamat ei ilmuks. Võimalust sellele soovile vastu tulla aga pärast alternatiivse võimaluse luhtumist enam polnud.
Kirjastaja pakkus Heidy Tammele veel võimalust, et ta osaleks piltide valmimisel ERRis, aga nimetatud päeval valisime pilte kunstnikuga kahekesi.
Raamatu ilmumise päeval helistas mulle kirjastaja ja ütles, et raamat on valmis. Otsustasime saata eksemplarid ka Heidy Tammele ja lisada neile väikese roosikimbu. Edasist teate juba ise.
Kes aga ei tea, võtke raamat "Aeg annab kõik" ja lugege. Võibolla pole see tõesti see teos, mida Heidy Tamme endale ette kujutas, aga see annab edasi tema huvitava elufolosoofia, mis tugineb tema värvikale elu- ja loometeele.

No comments: